Statutul Asociației

Capitolul 1. DENUMIREA, SEDIUL
Art.1. ASOCIAȚIA  ABSOLVENȚILOR  FACULTĂȚII  DE  MECANICĂ  DIN  IAȘI este constituită pe baza Ordonanței nr.26 din 30 ianuarie 2000, a Guvernului României, cu privire la asociații si fundații.

Art.2. În actele și documentele oficiale asociația poartă denumirea de ASOCIAȚIA  ABSOLVENȚILOR  FACULTĂȚII  DE  MECANICĂ  DIN  IAȘI,  cu acronimul AMIS, având sigla proprie și ștampilă.

Art.3. AMIS este persoană juridică română, independentă, nonguvernamentală, nonprofit, apolitică, neetnică, neconfesională; ea își exercită activitatea în conformitate cu legislația română și cu dispozițiile prezentului statut.

Art.4. ASOCIAȚIA  ABSOLVENȚILOR  FACULTĂȚII  DE  MECANICĂ  DIN  IAȘI  are conturi proprii în lei și valute.

Art.5. (1) În momentul constituirii, sediul AMIS este în Iași, Bd. Dimitrie Mangeron, 59, cam. 02, imobilul aparținând Facultății de Mecanică a Universității Tehnice “Gheorghe Asachi” din Iași.
(2) Sediul AMIS poate fi mutat la o alta adresa din Iași, prin hotărârea Adunării Generale a Reprezentanților.

Art.6. (1) Activitatea AMIS începe după rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești de autorizare a funcționării, la data înscrierii în Registrul persoanelor juridice.
(2) Durata de funcționare este nedeterminată.

Capitolul 2. SCOPUL, OBIECTIVELE, ACTIVITATEA  AMIS
Art. 7. Scopul AMIS este de a cultiva legăturile dintre Facultatea de Mecanică din Iași și absolvenții săi, pentru a stimula afecțiunea și interesul reciproc, în folosul ambelor părți.

Art. 8. Pentru realizarea scopului, AMIS are următoarele obiective și tipuri de activități:
a) realizarea mijloacelor de informare privind Facultatea de Mecanică din Iași și absolvenții săi, prin următoarele activități:
a1) crearea și dezvoltarea permanentă a unei baze de date referitoare la absolvenții facultății;
a2) introducerea pe Internet și actualizarea de informații privind membrii AMIS, modificările în structura facultății (specializări, efective de studenți, planuri de învățământ, dezvoltări ale catedrelor și ale colectivelor de cercetare, numiri s.a.), evenimente din facultate (manifestări științifice, doctorate, dotări cu aparatură, colaborări interne și internaționale s.a.), realizări ale absolvenților s.a.;
a3) editarea unei reviste care să prezinte realizări ale membrilor AMIS, ale cadrelor didactice din Facultatea de Mecanică, ale studenților și  ale absolvenților, evocări  din istoria facultății, (fotografii, amintiri, momente din viața studenților și cadrelor didactice în diferite perioade), știri despre absolvenții aflați în străinătate s.a.
b) informarea absolvenților asupra formelor de educație continuă, organizate la sediul facultății sau sub forma de învățământ la distanță, în vederea stimulării lor pentru învățarea permanentă;
c) sprijinirea absolvenților pentru înființarea, în diferite localități, a unor cluburi ale absolvenților sau a unor centre de informare și de documentare, pentru organizarea de dezbateri pe teme socio-profesionale specifice și pentru întreținerea unor relații de colaborare și sprijin reciproc;
d) sensibilizarea autorităților și a opiniei publice în legătură cu probleme ale facultății, ale programelor de reformă în învățământ și ale absolvenților;
e) sprijinirea organizării de manifestări pentru absolvenții unor promoții și pentru familiile lor (întâlniri de promoție, vizite în centrul universitar Iași sau la diferite obiective s.a.);
f) acordarea de tarife reduse, pentru membrii AMIS, la serviciile oferite de universitate (manifestări științifice, biblioteca, examene de admitere, broșuri, pliante, suveniruri, bilete la spectacolele organizate de universitate, tarife speciale de cazare în timpul vacanțelor s.a.);
g) atragerea absolvenților Facultății de Mecanică din Iași și a celorlalți membri ai asociației în vederea participării la viața facultății, prin acțiuni ca:
g1) sprijinirea  facultății în recrutarea  de noi  studenți din țara și din străinătate, prin promovarea imaginii Facultății de Mecanică din Iași;
g2) conducerea unor activități didactice în cadrul procesului de învățământ al facultății; acordarea de asistență profesională pentru studenți;
g3) colaborare cu facultatea privind stimularea performanței în învățământ (acordarea unor premii pentru activitatea profesională, pentru rezultatele la concursurile profesionale și la manifestările științifice studențești);
g4) invitarea studenților pentru efectuarea unor vizite de documentare sau a practicii în societățile comerciale în care absolvenții își desfășoară activitatea sau cu care colaborează;
g5) întocmirea de profiluri pentru cariere profesionale; consilierea studenților în legătură cu cariera;
g6) crearea de locuri de muncă pentru studenții și pentru absolvenții facultății, sau furnizarea de informații de pe piața forței de muncă;
g7) participarea absolvenților la târgurile forței de muncă organizate de Universitate sau de Facultate, pentru a oferi studenților sfaturi bazate pe propria experiență;
g8) acordarea de burse de studii și recrutarea unor studenți, pe baza de contract, pentru a-și începe cariera profesională în societăți administrate de membrii AMIS;
g9) contribuții financiare sau donații de alta natura, pentru sprijinirea activităților AMIS;
g10) alte acțiuni aprobate de Consiliul Director.

Art. 9. AMIS susține organizarea oricărei alte acțiuni și activități compatibile cu obiectivele sale și cu legislația română.

Capitolul 3. DREPTURILE  AMIS
Art. 10. AMIS are dreptul de a-și formula în mod independent programul de acțiuni, de a se autoadministra și de a-și organiza activitățile.

Art. 11. AMIS își poate constitui filiale în țară și în străinătate, în condițiile prevăzute în Ordonanța nr. 26/2000 a Guvernului României.

Art. 12. AMIS are dreptul de a se afilia la organizații similare din țară și din străinătate, păstrându-și autonomia proprie.

Art. 13. AMIS poate înființa, singură sau în asociere, societăți comerciale; profiturile obținute din activitățile acestor societăți comerciale, dacă nu se reinvestesc în aceleași societăți, se folosesc pentru realizarea scopului AMIS.

Art. 14. AMIS poate desfășura orice alte activități economice directe, dacă acestea au caracter accesoriu și sunt în strânsă legătură cu scopul principal al AMIS.

Art. 15. AMIS are dreptul de a edita și difuza o revistă proprie, precum și materiale de informare și de documentare, prin mijloace proprii sau în colaborare.

 Art. 16. AMIS poate finanța programe și poate acorda burse pe baza propriilor criterii de performanță.

Capitolul 4.  MEMBRII  AMIS
 Art. 17. (1) Asociația este constituită din membri cu drepturi depline sau membri simpatizanți, fără drept de vot.
(2) Membri cu drepturi depline sunt cei indicați în actul constitutiv, iar membrii simpatizanți sunt cei care se înscriu în Asociație, pe baza unei cereri de înscriere adresată Consiliului director, fără a avea dreptul de a participa sau de a vota în Adunările Generale ale asociaților. Art. 19 și 20 din Statut nu se aplică membrilor simpatizanți.

 Art. 18. (1) Pot fi membri ai AMIS următoarele categorii de persoane fizice:
a) absolvenți ai Facultății de Mecanică din Iași;
b) studenți ai Facultății de Mecanică din Iași;
c) foști studenți ai facultății, care nu au absolvit studiile;
d) părinți ai foștilor sau actualilor studenți;
e) actuali sau foști angajați ai Facultății de Mecanică din Iași;
f) personalități locale;
g) alți susținători ai facultății, din țară și din străinătate, implicați afectiv în viața facultății.
(2) Calitatea de membru se obține pe baza de adeziune scrisă, aprobată de Directorul Executiv al AMIS și prin plata cotizației pe anul în curs.

Art. 19. Membrii AMIS au următoarele drepturi:
a) să participe la toate acțiunile AMIS și să beneficieze de toate mijloacele și facilitățile oferite de aceasta;
b) să fie desemnat în vederea participării la Adunarea Generală a Reprezentanților;
c) să aleagă și să fie ales în Consiliul Director, în Comisia de Cenzori sau în alte organisme ale AMIS.

Art. 20. Membrii AMIS au următoarele obligații:
a) să susțină obiectivele AMIS și să evite tot ceea ce ar putea aduce atingere prestigiului și scopului acesteia;
b) să respecte reglementările prezentului statut;
c) să respecte hotărârile organelor de conducere;
d) să achite cotizația anuală, în cuantumul și până la data stabilite de Adunarea Generală a Reprezentanților.

Art. 21. (1) Calitatea de membru se pierde în următoarele cazuri:
a) la cerere;
b) prin deces;
c) nerespectarea Statutului AMIS;
d) implicarea în acțiuni care afectează prestigiul AMIS.
(2) Decizia privind pierderea calității de membru în situațiile prevăzute la alin.(1) lit. c) și d) este luată de Adunarea Generală a Reprezentanților, la propunerea Consiliului Director.

Capitolul 5. ORGANIZAREA  ȘI  ADMINISTRAREA  AMIS
Art. 22. Organele de conducere ale AMIS sunt:
a) Adunarea Generală a Reprezentanților;
b) Consiliul Director;
c) Cenzorul.

Art. 23. (1) Adunarea Generală a Reprezentanților se întrunește o dată pe an în ședința ordinară și, atunci când este cazul, în ședințe extraordinare, care se pot convoca:
a) la inițiativa Consiliului Director;
b) la inițiativa cenzorului;
c) pe baza cererii scrise formulate de cel puțin o treime din membri, cu menționarea motivului cererii.
(2) Adunarea Generală reprezintă organul de conducere al Asociației și este alcătuită din totalitatea asociaților.
(3) Adunarea Generală a Reprezentanților este convocată cu cel puțin 30 de zile înainte de data reuniunii, specificând ordinea de zi preliminară, ziua, ora și locul unde se vor desfășura lucrările. Adunarea Generală a Reprezentanților se consideră statutar constituită dacă sunt prezenți cel puțin jumătate plus unul din reprezentanții AMIS. Dacă la prima convocare nu se întrunește numărul statutar de membri se face o nouă convocare în termen de 7 zile de la data primei convocări. În acest caz Adunarea Generală se consideră legal constituită dacă sunt prezenți cel puțin 1/4 din numărul reprezentanților.
(4) Adunarea Generală a Reprezentanților este condusă de Directorul Executiv sau de un membru al Consiliului Director, desemnat de Directorul Executiv.
(5) Adunarea Generală a Reprezentanților are următoarele atribuții:
a) decide modificări ale Statutului AMIS;
b) aproba Regulamentul de funcționare;
c) stabilește direcțiile principale ale activității AMIS;
d) stabilește numărul membrilor Consiliului Director și atribuțiile lor și alege membrii Consiliului director, dintre membrii AMIS;
e) stabilește atribuțiile cenzorului; cenzor poate fi și o persoană care nu este membru AMIS;
f) stabilește atribuțiile șefilor de filiale;
g) validează hotărârile Consiliului Director și ale șefilor de filiale;
h) aprobă execuția financiară, bilanțul contabil, programul anual de activitate, planul de venituri și cheltuieli pentru noul an, valoarea cotizației anuale și data până la care trebuie depusă;
i) decide în cazurile de excludere, în conformitate cu prevederile prezentului statut;
j) hotărăște, în baza art.13 și art. 14 din Statut, efectuarea de activități economice;
k) revocă, individual sau colectiv, mandatele membrilor Consiliului Director, ale cenzorului sau ale șefilor de filiale;
l) aprobă schimbarea sediului AMIS;
m) hotărăște, în condițiile legii, dizolvarea și lichidarea AMIS.
(6) Nu poate fi aleasă în funcția de membru al Consiliului Director sau de cenzor o persoană care ocupă o funcție de conducere în cadrul unei instituții publice, dacă AMIS are ca scop sprijinirea activității acelei instituții publice.
(7) Hotărârile Adunării Generale a Reprezentanților se iau cu votul a cel puțin jumătate plus unul din numărul reprezentanților prezenți, cu excepția aprobării și modificării statutului AMIS pentru care este necesar votul a cel puțin jumătate plus unul din numărul total al reprezentanților; hotărârile Adunării Generale a Reprezentanților se consemnează într-un registru special.

Art. 24. (1) Consiliul Director asigură organul executive ce asigură conducerea activităților curente ale AMIS și punerea în executare a hotărârilor Adunării Generale. Consiliul Director al Asociației este format din:
(a) Director executiv,
(b) Director executiv adjunct,
(c) Secretar.
(2) Membrii Consiliului Director aleg Directorul Executiv și Secretarul consiliului, dintre membrii Consiliului Director.
(3) Consiliului Director are următoarele atribuții:
a) întocmește și prezintă Adunării Generale a Reprezentanților raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli și proiectul programelor asociației;
b) întocmește și încheie acte juridice pe seama și în numele AMIS;
c) elaborează Regulamentul de funcționare al AMIS și propune modificări ale acestuia, supunându-le spre aprobare Adunării Generale a Reprezentanților;
d) aprobă organigrama de funcționare a AMIS și cuantumurile unor retribuții; pentru unele din activitățile prevăzute la Art. 8, 13, 14, 15 sau la art. 24, alin.(3), lit. a) și b) poate investi cu funcții executive una sau mai multe persoane, inclusiv dintre acelea care nu au calitatea de membru al AMIS;
e) analizează și aprobă cererile de constituire a filialelor;
f) analizează activitatea filialelor;
g) analizează și aprobă cererile de adeziune ale noilor membri.

Art. 25. (1) Cenzorul efectuează controlul financiar intern al asociației.
(2) Cenzorul are următoarele atribuții:
a) verifică modul în care este administrat patrimoniul asociației și semnalează Directorului Executiv eventuale nereguli constatate;
b) întocmește rapoarte și le prezintă Adunării Generale a Reprezentanților.
(3) Cenzorul poate participa la ședințele Consiliului Director, fără drept de vot, la solicitarea sa ori la invitația Directorului Executiv.

Art. 26. (1) Filialele AMIS din țară sau din străinătate se organizează local sau zonal, în funcție de concentrarea teritorială și de cerințele asociaților, în baza prevederilor OG 26/2000.
(2) Membrii filialelor aleg, dintre ei, cu majoritate simplă, Șeful Filialei.
(3) Filiala este reprezentată în Adunarea Generală a Reprezentanților de Șeful Filialei și de un număr de reprezentanți stabilit în Regulamentul de funcționare al AMIS.

Capitolul 6.  PATRIMONIUL  AMIS
Art. 27. (1) Pentru realizarea scopului propus, AMIS are un fond-patrimoniu constituit din cele ce urmează:
a) patrimoniul inițial este de 350lei;
b) bunuri materiale conferite cu titlu de donație, sponsorizări sau puse la dispoziția AMIS de persoane fizice sau juridice, cu caracter public sau privat, din țară sau din străinătate;
c) subvenții acordate de instituții guvernamentale, publice sau private;
d) bunuri și venituri câștigate de AMIS prin activitățile proprii;
e) cotizații;
f) contribuții ale membrilor AMIS.
(2) Contribuțiile, donațiile și legatele pot fi valorice, drepturi de autor, titluri de credit s.a.; ele vor fi înscrise într-un registru separat.

Art. 28. Din resursele sale financiare, AMIS poate acorda premii, burse, poate efectua investiții în bunuri mobile și imobile, poate constitui depozite bancare și în genere asigură conservarea și menținerea patrimoniului său. Totodată, AMIS poate achiziționa drepturi de autor, după cum poate înstrăina bunuri mobile și imobile sau alte drepturi, dacă aceste acțiuni sunt în interesul ei și sunt avizate de mai mult de jumătate din membrii Consiliului Director.

Capitolul 7.  DIZOLVAREA  ȘI  LICHIDAREA  AMIS
Art. 29. Dizolvarea și lichidarea AMIS se fac pe baza hotărârii Adunării Generale a Reprezentanților sau în alte situații menționate de OG 26/2000, în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute în OG 26/2000.

 Art. 30. În cazul dizolvării AMIS, bunurile rămase se transmit unei persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător, stabilită de Adunarea Generală a Reprezentanților.

Capitolul 8.  DISPOZIȚII   FINALE   ȘI  TRANZITORII
Art. 31. Prezentul Statut a fost aprobat de membrii participanți la Adunarea Generala de Constituire a AMIS și semnatari ai Actul Constitutiv.

Art. 32. Modificările ulterioare ale Statutului AMIS se aprobă de Adunarea Generală a Reprezentanților.

Cronologie